Der er flere der har undret sig over at se Cameron Buettel på prædikantlisten til Oaselejr i år. Oase gik jo offentligt ud i 2006 og sagde at retfærdiggørelse af tro ikke var et vigtigt område (som svar på kritik af at de havde inviteret in romersk katolsk forkynder). Dem der kender Cameron ved at han lægger stor vægt på retfærdiggørelse af tro, og bestemt ikke anser den for uvigtig. Så hvad prædiker man sådan et sted hvis man er evangelisk? Evangeliet selvfølgelig, og da jeg har fået mulighed for at viderebringe prædikenen, kan du nu høre hvordan Cameron gjorde det.
Hvis du ønsker at høre mere af Cameron, ligger der 2 prædikener omkristne myter på dette link: 10 kristne myter.
10 replies on “Cameron Buettels prædiken på Oaselejr”
Har du en kilde på at Oase gik offentligt ud i 2006 og sagde at retfærdiggørelse af tro ikke er et vigtigt område?
Den er på vej. Men det er ellers offentlig kendt at dette skete, og det stod også på deres hjemmeside det år efter debatten.
Ja, jeg har nemlig undersøgt sagen. Det eneste jeg er klar over indtil videre er at der har været korrespondence mellem DBI og Dansk Oase i 2006, hvor DBI har en række spørgsmål som Dansk Oase svarer på. Men har indtil nu ikke fundet det du nævner, men det kan du måske hjælpe mig med.
Indtil du får kilderne kan du ellers finde masser af information om det på Google. Du kan nøjes med at skrive retfærdiggørelse og oase, så vælter det frem med relevante links vedr. emnet.
Tusind tak – du skal ikke bruge al din tid på det.
Men måske mener du dette: http://www.danskoase.dk/fileadmin/user/DanskOase/Ressourcer/Artikler/Retfaerdiggoerelse_ved_tro_-_et_Oase_dokument_2007.pdf
Så vidt jeg kan se, er det ikke muligt at citere Dansk Oase for det du siger i dette dokument. Men det kan jo være du mener noget helt andet (dette er også fra 2007).
Vh Martin
@Martin: Oase siger selvfølgelig ikke direkte, at retfærdiggørelse ved tro er et mindre vigtigt dogme. Men hvis man læser deres udredninger ifm. debatten, og ser på det de gjorde, så er det konklusionen.
Der er flere dokumenter i ‘sagen’ end det, du linker til. Men jeg hæfter mig ved, at de henviser til Fælleserklæringen om Retfærdiggørelseslæren (!) og i øvrigt ser sig nødsaget til at påreråbe sig meningsfællesskab med fx. Svenska Kyrkan, som er notorisk liberal på alle måder.
Er kilden på vej?
Kilden var selveste mr. Linealis. Og jeg giver ham fuldstændig ret. Efter at have læst flere af Oases skriverier om dette, er konklusionen at retfærddiggørelse ikke er et vigtigt område for dem. FOR HVIS DET VAR DET, VILLE DE IKKE HAVE INVITETERET EN ROMERSK KATOLSK FORKYNDER. Hvorfor så det? Enkelt den romersk katolske kirke går imod retfærdiggørélse af tro alene. Det viser council of Trent stadigvæk, den er jo ikke på noget tidspunkt blevet trukket tilbage, og der er heller ikke nogetsomhelst der tyder på de vil gøre det. Oases skriverier er bortforklaringer, udenomssnak, og forsøg på at få det til at handle om alt muligt andet. Men sagen er den at de har haft en forkert forkynder på deres gæsteliste. Men det gør de jo også stadigvæk. På sammen tid hvor Cameron forkyndte, (klart og tydeligt) havde de jo et andet sted på lejren den skøre tarotkortspræst Ole Skjerbek Madsen til at prædike. Tænk engang at man kan invitere en der påstår at vi kan finde evangeliet i tarotkortene. Hvorfor spilde tid på at invitere sådan en mand, når man kan få folk der prædiker evangeliet istedetfor. Jeg kunne skrive meget om Oase, men det må blive en anden gang. Men der er ikke tvivl om at de har en kollosal mangel på bedømmelseskraft, når de kan invitere en romerks katolsk forkynder, en tarotkortsevangelist, foruden en masse Rob Bell og Brian McLaren kloner.
Som René antyder har jeg lovet at redegøre nærmere for synspunkterne, som jeg deler. Jeg vil overveje at poste et indlæg på min hensygnende blog, men kan ikke love det, da det tager tid at skrive noget ordentligt, og da emnet hos mange genkalder en del følelser.
Tak for det Lineboy. Sig lige til når du har skrevet det, så jeg kan gøre opmærksom på det til den tid. Men til de andre der venter er her et par citater fra Oases dokument om retfærdiggørelse af tro, som udkom i 2007.
“Hverken inden for en paulinsk eksegese eller en samlet nytestamentlig eksegese mener vi, at det er holdbart, at gøre retfærdiggørelsen til det ene samlende centrum hos Paulus eller i Det nye Testamente.”
Min kommentar til det, er at dette er en stråmand. Der er ikke nogen der har påstået at retfærddiggørelse af tro alene, er det ENESTE samlende centrum. Det andet citat fra deres dokument er følgende:
“Sagt parentetisk spiller retfærdiggørelses-terminologien heller ikke nogen rolle i Luthers Lille og Store Katekismus, men alligevel er disse tekster ifølge Konkordieformlen et dækkende udtryk for den reformatoriske
tro. Pointen er, at man må skelne mellem det grundlæggende vidnesbyrd i de reformatoriske bekendelser og bestemte historiske formuleringer heraf.”
Det sørgelige i sådan en udmeldelse er at retfærdiggørelse af tro, er en klar underforstået del af Luthers skriverier. Det svarer til at påstå at Jesu lignelser ikke har den store betydning, fordi vi ikke finder nogen lignelser i Johannes evangeliet. Det må være de færreste der tør sige den slags.
Citaterne stammer fra “Retfærdiggørelse ved tro – Et Oase-dokument” af Keld Dahlmann og Morten Munch fra Oase.