At være reformert er ikke noget alle er helt enige om hvad betyder. Der kan være forskelle, selv iblandt reformerte. Men hvad betyder det som minimum at være reformert? Det er enkelt at svare på, at være reformert betyder at man holder sig til de fem solaer som var reformationens hjørnestene.
Sola Scriptura! – Skriften alene
Sola Deo Gloria! – Til Guds ære alene
Solo Christo! – Ved Jesu Kristi gerninger alene
Sola Gratia! – Frelst ved nåde alene
Sola Fide! – Tro alene
Mange kristne kan sige disse solaer, men en ting er at kende dem, en anden ting er at holde sig til dem og ikke afvige fra dem. Så hvorfor ikke gennemgå dem en for en, og lade os se hvilken betydning de har for det kristne liv, og for hvornår noget må siges at være udenfor eller indenfor de fem solaer. De fem solaer, er ikke noget som er opstået hos liberalteologer, men er frugten af folk der har studeret skriften indgående, og talt frem og tilbage med hinanden og nået frem til disse fem bibelske hjørnestene som den kristne kirke må holde sig til. Så jeg vil i fremtiden kigge på disse fem punkter i kommende indlæg her på bloggen. Det er nok ikke de indlæg som vil give ligeså meget opmærksomhed som de indlæg jeg har skrevet om Torben Søndergaard. Men det burde være meget vigtigere at få styr på disse kernepunkter, da kendskab og forståelse for dem, vil gøre ens kristenliv nemmere og mere befriende at leve, og gøre det nemmere at se hvornår noget er indenfor den bibelske lære, og hvornår det ikke er. Jeg satser på at komme i gang i næste uge med dette projekt.
6 replies on “Hvad indebærer det at være reformert?”
Hej Rene Vester
Jeg er lidt uenighed med din definition af ordet reformert. Jeg mener det er både historisk (1) og teologisk (2) ukorrekt at identificere reformert teologi med de fem solaer. Lad mig kort underbygge min påstand:
1) Som du nok ved, kom der ud af reformationen tre hovedgrupper; lutheranere, reformerte og anabaptister. Disse tre grupper ville alle være enige med de fem solaer. Så det er egentlig ikke distinktivt reformert et bekende sig til de fem solaer, men snarere noget fælles for alle protestanter.
2) Som alle andre protestanter, bekender reformerte sig til de fem solaer. Dette er dog ikke hvad der gør reformerte særegne. At være reformert betyder bl.a. at man er konfessionel, dvs. tilslutter sig til de reformerte bekendelsesskrifter. Hvilket indebærer at man er ikke-karismatisk, går ind for pagtsteologi og tilbeder Gud ved at følge det regulative princip.
Jeg vil derfor mene, at sætte lighedstegn mellem reformert teologi og de fem solaer, er en minimalistisk forståelse af hvad det vil sige at være reformert.
Men Guds fred med gennemgangen af de fem solaer, jeg ser frem til at læse dine artikler.
Mvh
S. R. Dahl
Efter at have genlæst dit indledende paragraf et par gange mere, tror jeg faktisk ikke vi er uenige 🙂
Hej Dahl
Jeg er enig med dig, og det er rigtigt at der var nogle retninger som ikke var helt lig hinanden. Det er som jeg formoder du henviser til også derfor jeg skriver at de fem solaer må være et minimumskrav. For der må jo også være plads til uenighed på nogen områder, men på de fem her, må man stå fast og være enige.
Hej René.
Jeg ville blot høte, hvodan de reformerte ser på det nuværende Israel?
Mener man, at de stadig er Guds udvalgte folk, og at Israel stadig er Guds udvalgte land?
Eller er man gået over til erstatningsteologien?
Det er et område hvor der ikke er enighed. John MacArthur er eksempelvis for at Israel tilhører jøderne, mens Kim Riddlebarger (der eksempelvis er kendt fra radioprogrammet White Horse Inn) mener det modsatte.
MacArthur holdt en prædiken på Shepherds Conference 2007 om emnet som bliver debatteret den dag i dag. Jeg vil mene jeg er på MacArthurs side, men jeg vil ikke gøre det til et afgørende punkt. Jeg tror det er den der ligger her: http://www.shepherdsconference.org/media/details/?mediaID=332
Jeg tror, at vi lever i den allersidste del af endetiden, og Jesus skal komme igen på Oliebjerget i Jerusalem. Derfor, læg godt mærke til, hvad er sker i Israel.