…der er sket noget med den lære om retfærdiggørelse ved tro, som Luther overleverede os. Hvad det er, der i virkeligheden er sket, er vanskelig at blive klar over. Det træder ikke klart frem som et ja eller nej, et tydeligt sort eller hvidt. Det er meget vanskeligt virkelig at få fat på, men det, der er sket, er så alvorligt og væsentligt, at det har forandret eller er på vej til at forandre hele det evangeliske syn. Hvis det får lov at fortsætte, kan det meget vel vende helt op og ned på kristendommen og i stedet for vore fædres tro sætte noget helt andet ind. Alt dette kommer så gradvist og fremtræder så uskyldigt, så det vanskeligt bliver bemærket. Enhver, som vil bekæmpe det, vil blive beskyldt for at kæmpe mod vindmøller som Don Quixote.

Den “revolution”, som stille, men sikkert har sneget sig ind, har bevirket, at ordet “tro” har fået en helt anden betydning. Lidt efter lidt har ordet skiftet mening fra, hvad det oprindeligt stod for, til det, vi ser nu. Forandringen er så snigende, at den næppe bliver erkendt, og ikke én rejser sig mod den og advarer. Men de tragiske følger ser vi rundt om os.

Af A. W. Tozer. For dem der ønsker at se hele teksten kan den ses ses her.

Share on Facebook

4 Responses to “Tozer om moderne tro”

  1. Nyt i Natten Says:

    Tak for den gode og meget aktuelle artikel om tro af A. W. Tozer.
    L.j.

  2. Charlotte Says:

    Hej..

    Jeg er studerende og er i gang med at skrive om renæssancen og Luther.
    Jeg prøver at finde tråde fra Luther og til vores samfund – her under sekulariseringen.
    Har “selvfølgelig set det faktum”, at man i dag påstår at have en sekulariseret stat, men at man samtidigt opkræver kirke stat automatisk, og at skolen (som jo er statseje) følger mange af de bibelske fester med hensyn til ferier – hvilket ikke kommer mennesker med en anden religion til gode.
    Mit oplæg til eksamen slutter netop med dette spørgsmål: ”Det hedder i Grundloven, at den danske stat understøtter den evangelisk-lutherske folkekirke. Denne ordning har fungeret i 150 år, men er den rimelig i dag, hvor det danske samfund er præget af forskellige religiøse tilhørsforhold, og tilslutningen til folkekirken er dalende? ”

    Jeg kan se, at i er meget inde i Luthers teologi, derfor ville jeg hører jeres meninger ang. dette spørgsmål..?

  3. René Vester Says:

    Hej Charlotte
    Selom jeg fornylig er blevet beskyldt for at man skulle tro at Luther var opstået fra de døde (hvad jeg syntes var en kompliment, selvom den ikke var ment sådan), så er jeg ikke så funderet i Lutheranismen som du tror. Hvad angår kerneområderne er jeg enig med Luther, og anser ham for at være en af de vigtigste personer i historisk kristendom.
    Hvis dit spørgsmål blev stillet til mig, så ville jeg nok svare at jeg gik ind for en adskillelse af stat og kirke, men samtidig vil jeg ikke gøre det til et kardinalpunkt, da jeg ikke ser dette som et afgørende område. Med andre ord, så tror jeg ikke at jeg er den rette at spørge. Men jeg kunne forvente at du kunne få bedre svar på dit spørgsmål at spørge den Lutherske frimenighed i Randers. Dem kan du finde her: http://www.lm-frimenighed.dk og lederesns email er fritsiversen@hotmail.com. Jeg tror du vil kunne få langt bedre svar her end hos mig.

    Men jeg kan dog anbefale dig at se følgende udsendelse om reformationen af Francis Schaeffer, som gennemgår den udfra et ret spændende perspektiv og muligvis kunne give svar på nogle af dine spørgsmål. De kan ses her:

    http://www.youtube.com/watch?v=zK-daUh8KH0

    http://www.youtube.com/watch?v=F9Fi9ZdhIzo

    http://www.youtube.com/watch?v=Me9SoWh_1FQ

    God fornøjelse og tak for dit spørgsmål.

  4. Linealis Says:

    @Charlotte: Jeg tror slet ikke Luther ønskede en statskirke. For ham skulle kirken være fri og uafhængig. Når det alligevel blev sådan i mange lande, var det formentlig fordi det var den eneste måde reformationen kunne blive gennemført. Under Romerkirken havde kirken stor indflydelse og magt. Kongerne og fyrsterne var selvfølgelig ikke sene til at slippe af med en kirke, der bestemte over dem, og erstatte den med en, de bestemte over.

    Jeg mener at det er meget svært – for ikke at sige umuligt – at argumentere ud fra det Nye Testamente, at staten – en flok verdslige mennesker – skal styre kirken. Kirken skal ledes af troende, som vælges af troende. Socialdemokrater lader jo heller ikke venstrefolk bestemme i deres parti, bare fordi sidstnævnte også er demokrater.

Leave a Reply