Rob Bell siger i hans video Dust, om det sted i bibelen hvor Peter er ude at gå på vandet med Jesus. At Jesus ikke skældte Peter ud fordi Peter manglede tro på Jesus, da han sank ned. Rob Bell påstår istedet uden bibelsk reference, at Jesus skældte Peter ud, fordi Peter ikke havde nok tro på sig selv. Det er noget af en påstand som jeg godt vil undersøge konsekvenserne af her.For det første lyder det jo lidt behageligt, når Rob Bell går videre i sin mærkværdige forkyndelse. For han taler om en Gud der tror på mig, og ham og os alle sammen. Det er jo meget rart at få at vide, men igen går han udover skriften. Men lad os et kort øjeblik antage at Rob Bell har ret. Lad os antage at Jesus virkelig skældte Peter ud fordi han ikke troede nok på sig selv. Hvad betyder det så for os? Betyder det så at hvis vi ikke kan gå på vandet, at vi så har dårlig tro på os selv? Vil Jesus så også skælde mig ud? For jeg har ikke så meget tro på mig selv, at jeg kan gå på vandet.

Men er det ikke det Rob Bell egentlig siger til os, hvis vi skal forstå hans budskab i den sammenhæng han sagde det i?Og hvem har så tro nok? Er der nogen der har så megen tro på sig selv at de kan gå på vandet? Tilsyneladende har Rob Bell det, for det er jo ham der forkynder det for os. Og en forkynder må jo være et forbillede i det vedkommende taler om. For hvis Jeus skældte Peter ud for at mangle tro nok til at kunne gå på vandet, skulle det samme så ikke også gælde os? Så det bliver spændende at se den næste video med Rob, hvor hans store tro på sig selv ved at gå på vandet.

Men hvad var det så der skete på vandet. Hvad kan vi lære af den historie? Det vil jeg svare på i morgen. Og det vil være en hermenutisk fortolkning, som vil være langt væk fra Rob Bells vranglære. Hvis du ikke har hørt ham sige dette pladder i videon Dust. Så se det her hvor han siger det omkring tredie og fjerde minut i videoen.

Share on Facebook

10 Responses to “Rob Bell kan gå på vandet fordi han tror på sig selv”

  1. Lars Dorland Says:

    En rigtig god video, som efter min mening rummer meget mere end det, du skriver. Det er vedkommende / relevant, en opmuntring til at tage ansvar og ikke bare være passiv kristen, fordi Gud har netop en “tro” på os mennesker, har skabt os med potentiale, vi kan udnytte til at gå i hans fodspor. Og det er da vældig bibelsk. 🙂

  2. René Vester Says:

    Ja Lars
    Manden siger da også noget fornuftigt. Men det gør Dalai Lama da også og Jan Lindhardt, men deres budskaber leder alligevel væk fra Gud. Det der er farligt ved denne mand er alt den vranglære han smugler ind i hans budskaber. Og tro mig han har tænkt over hvad han siger. For det er lavet med manuskript det her. Vi der underviser har et kæmpeansvar for ikke at lede vild. Det er nok også derfor vi skal dømmes så meget hårdere. Derfor er det slet ikke acceptabelt at Rob Bell vender skriftens ord til at det skulle handle om at Gud tror på os. Det er uden tvivl et jeg-rettet evangelium. Hvad resten af hans materiale også viser. Jeg-rettet forkyndelse leder væk fra Gud. Og det er hvad denne mand gør.
    Jeg vil meget gerne anbefale dig at læse og se videoerne til indlægget Hvad kan vi lære af Serge Gainsbourg. Det indeholder et budskab mange kunne lære noget af, og som jeg selv lærer af stadigvæk.

  3. Georg S. Adamsen Says:

    Der er mange fejl i Robb Bells video.

    Men konklusionen kan vel ikke være, at han kan gå på vandet, fordi han tror på sig selv, men at han vil synke, fordi han gør det. Før eller senere. Hvis han ikke omvender sig.

  4. René Vester Says:

    Nej det er ikke konklusionen. Det var jo en lettere satirisk vinkel på tingene. Men også for at vise hvor langt ude Rob Bells lære er, hvis vi analyserer hvad det er han siger. For det lyder så lækkert umiddelbart. Men konsekvensen af det han siger i videoen er at hvis vi ikke kan gå på vandet, så er det fordi vi ikke tror nok på os selv. Men eftersom Rob Bell siger det til os, så må han jo dermed sige at han selv kan gå på vandet. Det tror jeg ikke på han kan. og heller ikke på at han har tænkt over dette, så det viser blot hvor dårligt gennemtænkt denne menneskerettede udgave af kristendom er. Ikke desto mindre er dette ved at få indpas i mange menigheder i dag.

  5. Serina Says:

    Kjære René,
    Gud tror jo på oss! Han elsker oss så høyt at han døde for oss, og ønsker å virke i oss og gi oss styrke til å motstå den synd og de fristelser som er så ødeleggende for oss. Ja, evangeliet handler om Gud, men jeg tror at alt det Gud gjør gjør han i kjærlighet for oss mennesker; i kjærlighet for ALLE mennesker, og derfor handler evangeliet nettopp om ‘meg’.

    “Men konsekvensen af det han siger i videoen er at hvis vi ikke kan gå på vandet, så er det fordi vi ikke tror nok på os selv. Men eftersom Rob Bell siger det til os, så må han jo dermed sige at han selv kan gå på vandet.”

    Det er ikke det jeg hører Rob Bell si. Jeg hører han si at vi må tro på at Gud kan virke i oss for at vi skal kunne være hans etterfølgere. Vi må tro på at han elsker oss og vil virke i oss. At han ikke har gitt oss opp. Selv finner jeg dette veldig inspirerende og oppbyggende, for det er når jeg stoler på at Gud vil virke i meg at jeg klarer å følge ham. Det betyr ikke at jeg kan ‘gå på vannet’ av meg selv, men at jeg kan ‘gå på vannet’ fordi jeg stoler på at Gud vil virke i meg. Jeg stoler på at han har tro på meg.

  6. René Vester Says:

    Hej Serina
    Jeg forstår godt din vinkel på det du siger. Og kender også til den undervisning der har været i mange kirker om dette. Men det er ikke en undervisning der har været baseret på bibelsk sandhed. Bibelen siger at Gud har udvalgt os. Ikke pga noget i os. I det gamle testamente ser vi jo at Gud har udvalgt Israel. Ikke fordi der var noget at tro på, for de var genstridige igen og igen, og Han siger det selv om dem. Men hvis Gud har udvalgt mig fordi Han tror på mig, er det så fordi der er noget godt i mig? Nej, bibelen er klar. Der er ikke noget godt i mig dvs i mit kød. Jeg er elendig. Og hvorfor skulle Gud tro p ånoget der var elendigt? ALligevel har Han valgt at frelse mig. Det viser Guds storhed og godhed.
    En anden ting ved det Rob Bell siger i videoen, er at han fordrejer skrifstedet til at omhandle noget ganske andet end det bibelen siger. Det gør han meget ofte ved at bruge halve skriftsteder. En han bruger i Bullhorn Guy er “Heller ikke jeg fordømmer dig” men glemmer at sige “gå bort og synd ikke mere. Men den skal jeg komme tilbage til en anden gang.
    Jeg vil dog godt indrømme at hvis det der bliver sagt i ovenstående video var et enkelt tilfælde, så ville jeg ikke gøre noget ud af det. Men Rob Bell viser igen og igen at han ikke har en klar og sund forståelse af Guds ord. Han prædiker ikke omvendelse, kors eller hellighed. Han prædiker et jeg-fokuseret evangelium, som der ikke er nogen frelse at hente i.

  7. Markus Hvannastein Says:

    Hvor i Biblen står det foresten, at Gud tror på os.. ? Hvis Gud troede på os, ville Han da ikke behøvet at dø for vore synder..

    Ved 4:58 spør Rob Bell: “Faith in Jesus is important, But what about Jesus’ faith in us?”:
    Til det siger Bibelen: “Men Jesus selv betroede sig ikke til dem, fordi han kendte alle, og fordi han ikke havde nødig, at nogen skulde vidne om Mennesket; thi han vidste selv, hvad der var i Mennesket. (Joh. 2:24-25)”(33′ Versionen)
    Budskabet i Bibelen er meget klart..

    Der bor intet godt i os mennesker.. uden det som Gud selv har lagt i os, vi er onde af natur og vores gerninger og tanker beviser det..

  8. Lars Dorland Says:

    “Derfor er det slet ikke acceptabelt at Rob Bell vender skriftens ord til at det skulle handle om at Gud tror på os. Det er uden tvivl et jeg-rettet evangelium.”

    Evangeliet er netop jeg-rettet 😉 Det gælder for dig og for mig og for alle andre, der kan sige ‘jeg’ og ‘mig’ om sig selv. Undskyld ordkløveriet, det er venligt dril, men jeg mener altså ikke, at det er så tydeligt, at Rob Bell (her) forkynder et egocentrisk budskab. Gud pilles ikke ned for at bygge mennesket op, for de principper, han trækker frem (hvad enten det er telepromptet eller ej, det synes jeg ærlig talt er sagen uvedkommende), om at leve et helligt liv i visheden om at Gud er interesseret og har tillid til os – det er altså i høj grad bibelsk. Jesus har magt i himlen og på jorden, og dog viser han os den tillid at lægge det i vores hænder at gøre verden til hans disciple (Matt 28,18-19).

    “Men hvis Gud har udvalgt mig fordi Han tror på mig, er det så fordi der er noget godt i mig? Nej, bibelen er klar. Der er ikke noget godt i mig dvs i mit kød. Jeg er elendig. Og hvorfor skulle Gud tro på noget der var elendigt? Alligevel har Han valgt at frelse mig. Det viser Guds storhed og godhed.”

    Her skrider dit argument. Hvis vi ikke er mere end synd, og hvis Gud elsker os alligevel, så vidner det overhovedet ikke om “storhed og godhed” (som du påstår), men tværtimod om en Gud, der elsker synd (for hvad ellers var der at ofre sig for). Jeg vil derfor understrege, at vi er mere end den synd, der er i os, og Gud elsker os, fordi vi er hans skabninger.

    Dit menneskesyn virker på mig alt, alt for ensidigt set i et bibelsk perspektiv. Ja, vel er vi syndige og elendige og kommer til kort på alle punker, og synden ligger dybt i os. Den gennemsyrer hver en tanke og hver en handling og skaber en kæmpe distance mellem os og Gud. Enig.

    Men vi er jo altså som sagt mere end den synd, der er i os! Hvorfor elskede Gud ellers verden og sendte sin søn til at dø for den (Joh 3,16)? Sendte han sin søn for at dø for syndens skyld? Elsker Gud da synden? Nej, Jesus døde for vores skyld, fordi vi er andet og mere end den synd, som er i os. Vi har værdi for Gud “i os selv”, bare ved at være skabt af ham (vel at mærke i hans billede). Beviset for denne påstand finder du i Rom 5,8: “Gud viser sin kærlighed til os, ved at Kristus døde for os, mens vi endnu var syndere.” Gud elsker os altså for dem vi er! Vi må derfor erkende den synd, der gennemsyrer vores liv, give slip på den og i samme nu lad os fylde med Guds hellige ånd.

    Men hvis vi holder fast i den ensidige elendighedsmentalitet, du lægger for dagen, om at der stadig intet godt er i os, så vanærer vi (som forklaret) Guds frelsesplan. Hvad værre er: Det er en dybt degraderende og usund måde at se på sig selv på, den ødelægger menneskers selvværd og styrker tabu og fordømmelse. Desuden har den skadet kirkens ry i 1700 år og givet Nietsche og mange andre kritikere kæmpe bunker af ammunition, bl.a. i forhold til det med kristnes selvsyn.

    Jeg tror et nøglevers i selvforståelsen kan findes i Romerbrevet 12,3, som jeg har fået præsenteret flere gange af forskellige talere den sidste måneds tid: “I kraft af den nåde, jeg har fået, siger jeg til hver eneste af jer: Hav ikke højere tanker om jer selv, end I bør have, men brug jeres forstand med omtanke, enhver efter det mål af tro, som Gud har givet ham.”

  9. Serina Says:

    Amen Brother Lars 🙂
    Å hele tiden fokusere på hvor dårlige mennesker vi er (som jeg må innrømme jeg selv gjør så alt for meget) virker ikke oppbyggende for hverken oss selv eller menneskene rundt oss. Jeg finner det oppmuntrende å tenke på hvor høyt Gud elsker oss, og hvor inderlig han ønsker det beste for oss 🙂

  10. René Vester Says:

    Kære Lars og Serina
    Istedet for at svar jer her, har jeg valgt at skrive et nyt indlæg. Det besvarer nok ikke alle jeres spørgsmål, men det som jeg ser som et kernepunkt i denne diskussion. Indlægget kan læses på En virkelig lam prædiken-illustration.
    Hvis I har lyst kan vi godt diskutere videre derfra istedet. For jeg har ikke noget imod at diskutere disse ting.
    Venligst René

Leave a Reply