I denne sjette del af lovsangsserien, vil jeg fokusere på den ændring af tilgangen til lovsang, der er sket igennem de sidste år. Mange steder har man droppet salmesang, og har valgt næsten udelukkende at have lovsang. Mange har ikke været opmærksom på at årsagen til at salmerne er stoppet, skyldes en forkert forståelse af hvad lovsang er. For det skyldes bl.a. at folk som Rick Warren og Bill Hybels, i deres fokus på kirkevækst har konkluderet at salmer er gammeldags. Man mener at lovsang kan blive udført på en moderne og tiltrækkende måde for kirkefremmede.

Skal lovsang være en publikumsmagnet?
Lovsangen har i de moderne kirker fået en funktion af at tiltrække folk udefra. De føler sig ikke fremmedgjorte når de kommer ind og hører at vi synger til Gud, til musik som ligner den de hører i radioen i forvejen. Lovsangen får altså et markedsføringselement over sig overfor ikke-troende. Den skal være lækker, være nem at synge, og fangende. Men her sker der en fejlslutning. For når vores lovsang bliver udført på de præmisser, så ændrer lovsangen karakter fra at være til Gud, til at være rettet mod mennesker.

Men siden hvornår er lovsang blevet et markedsføringsredskab for kirken? Det er ikke noget vi ser i bibelen et eneste sted. Lovsang er til Gud! Lovsang er ikke skabt for at tiltrække mennesker, for så bliver lovsangen istedet til mennesker. Hvilket også er det vi ser når vi nærlæser teksterne på nogle af de lovsange der bliver sunget i dag. De handler i uhyggelig grad om mig frem for om Gud.

Er det den vækst vi vil have?
Det kan godt være at Rick Warren og Bill Hybels kan vise os nogle kraftige væksttal, efter de har moderniseret lovsangen. Men det de ikke viser os, er den kæmpe enorme udgangsdør som de har i deres kirker. For hvor der i kirker som deres rigtig nok ofte er en stor tilgang af nye, så får vi kun sjældent at vide at det kun er i ca 3-4 måneder at de er der. For når der er gået 3-4 måneder tænker mange “Hov var der virkelig ikke mere i det end det her? Det gider jeg ikke længere spilde min tid på”. Der er sikkert også andre årsager til at de går ud af den store dør efter kort tid. Men sagen er at i de store kirker som efterfølger disse kirkevækstmetoder, har man en kollosal gennemstrømning af mennesker, som ikke kommer til at blive stabile kirkegængere. Hvis du er i tvivl om jeg har ret, så kan du blot prøve at kontakte nogle af de store moderne kirker her i Danmark. De allerfleste af dem oplever dette, og selvom man har oplevet det i mange år har man ikke valgt at droppe kirkevækstmodellen. For den får jo kirken til at se moderne ud, og man slipper for at advare folk mod den kommende dom. For det bryder vi os jo ikke om at gøre. Det er jo så nedladende at sige den slags. Så hellere synge nogle fede sange, som får folk til at synes at man er en moderne kirke.

NB: I denne uge vil der komme mere fokus på fænomenet Hillsong, og hvorfor de ikke ser det som et problem at invitere Joel Osteen til deres årskonference. Dertil kommer der et indlæg mere om konsekvenserne af en forkert tilgang til lovsang. Jeg skal endnu engang pointere at jeg ikke er modstander af lovsang. Heller ikke af brug af elgutar, trommer og keyboard m.v i kirken.

Share on Facebook

12 Responses to “Lovsang 6 Til hvem synger vi?”

  1. Jesper Veiby Says:

    Hej Rene

    Jeg kan langt hen ad vejen følge dig, hvad angår det søgervenlige, og de problemstillinger der er, men jeg har alligevel 2-3 spørgsmål til det, du skriver:

    1. Skete skiftet væk fra salmer ikke lang tid før Warren og Hybels blev kendte. Mig bekendt udsprang det af den karismatiske fornyelse eller tiden deromkring. Så selvom du ikke har meget til overs for Warren og Hybels, skal man ikke rette smed for bager.

    2. Jeg mener bestemt, at flere gamle og elskede salmer, som f.eks. Luther skrev, eller de første baptister, metodister mv., er skrevet over melodier fra kendte folkeviser, skillingsviser mv. Det virker en smule unfair at kritisere moderne lovsang for at være poppet og slave af tiden, mens ens elskede salmer var “poppede” i sin tid, i modsætning til kirkemusikken dengang… (I øvrigt synes jeg ikke, moderne lovsang er så appellerende til “verden”, tværtimod har man skabt en kristen subkultur, men en bestemt lovsangsstil, der ikke minder om de musikgenrer, man har i verden)

    3. (dette spørgsmål fortjener måske et særskilt indlæg…) Jeg har også været i kirker, hvor mange kom, og mange gik, og jeg er med på problemstillingen omkring søgervenlige kirker. Men jeg har læst bøger af Warren og Hybels, og for det første virker de jo til at være klare nok personligt, hvad angår frelsen og evangeliet, og f.eks. Warren skriver i “Den målrettede menighed” om “medlemsskabet” i Saddleback. Og så vidt jeg husker, regner han ikke kirkegængere for “medlemmer” på samme måde som en almindelig pinsekirke tæller sine medlemmer. Han tæller folk som medlemmer, når de bekender en personlig tro, har gennemgået et introduktionskursus, kan tilslutte sig menighedens linie, og (helst) tager del i en arbejdsgren. Man kan jo godt sige, at hermed sier han de “løse” besøgende fra. Og det er jo så spørgsmålet, at hvis Warren kun regner medarbejdere for medlemmer, så er det jo unfair at sammenligne standarden hos kirkegængere i Saddleback med kirkegængere/medlemmer andre steder. Disse burde i stedet sammenlignes med besøgende i andre kirker. I Saddleback (og Willow Creek) har man blot et koncept, hvor man tillader dem at finde Gud gennem en proces, hvor de kommer i berøring med kirken og kristendommen. Det kan også være, der er problemstillinger ved sådan en tilgang, men det er vel ikke fair at bedømme sådanne kirker på kirkegængernes standard??? Kunne godt tænke mig at læse dine tanker omkring disse problemstillinger… 😉

  2. René Vester Says:

    Hej Jesper
    Jeg skal prøve at besvare det jeg kan.
    1) Jeg skrev ikke at det kun var Warren og Hybels der stod bag dette. Jeg skrev “det skyldes bl.a. at folk som Rick Warren og Bill Hybels” ordet bl.a. betyder at det ikke kun var disse to. Årsagen til jeg skrev det er den du kom med. For jeg har selv været med i en kirke som var langt foran det vi ser i dag, allerede i halvfemserne. Den kirke oplever i dag konsekvenserne af denne tilgang. En konsekvens jeg advarede om ville ske allerede dengang. Det behøver man nu ikke være profet for at kunne konkudere. Det var bare at lægge to og to sammen.

    2)Jeg er bekendt med Luthers omskrivning af folkeviser o.l. Men det er ikke noget jeg kan bruge til noget. Jeg er dybt taknemmelig overfor Luther, men jeg hører ikke til dem der siger at bare fordi Luther gjorde noget, så godkender det at vi andre også gør det. Jeg vil dog ikke i det her bedømme om det var forkert af Luther eller ej.
    Men jeg vil holde mig til bibelen og finde ud af om der her står at vi skal bruge vores lovsang som markedsføringsredskab overfor de ikke-troende. Det var spørgsmålet, og det kan Luthers gerninger og liv ikke få mig til at ændre, jeg har brug for bibelsk forklaring på dette. Forstå mig ret, det er ikke på nogen måde en nedgradering af Luther. Han er uden tvivl et eksempel til efterfølgelse, på rigtig mange områder. Særlig hans venden tilbage til skriftens autoritet, istedet for kirkens.
    3)Tak for din information om Saddleback, det er udemærket at få det at vide. Men det er alligevel stadigvæk et problem. For det der er brug for at få at vide er hvad er gennemstrømningen af medlemmer. Dvs hvor mange forsvinder igen. Jeg har før lavet personaleanalyser for store organisationer. Der har det været vigtigt at få vurderet hvilke afdelinger og områder som havde stor personalegennemstrømning. For det kunne indikere at der var et problem. Det er almindeligt kendt at det er tilfældet hos disse store søgervenlige menigheder. Der er dog forskel i den gennemsnitlige længde som man tilbringer i de menigheder, hvad jeg nok burde have skrevet. I Hillsong (og det er kun et tal jeg kan huske fra andet sted, så lad være med at hænge mig op på den her) skulle gennemsnittet være 5 år.

    Dertil er jeg ked af at sige du tager fejl når du skriver at de er klare nok hvad angår deres forkyndelse af evangeliet. Det er ikke et evangelium til omvendelse fra synd, som Rick Warren prædiker. Jeg har hørt hans udgaver flere gange. Bill Hybels har jeg ikke undersøgt så meget endnu. Men min viden om Hybels undergraver hans autoritet en del. Men det må jeg vende tilbage til en anden gang.

  3. Jesper Veiby Says:

    ad. 2. Jeg siger ikke, at Luther er en autoritet, men jeg konstaterer bare, at hvis man kan godtage gamle salmer, som var “poppede” og/eller lavet med tanke på at gøre dem lettilgængelige for almindelige mennesker, så er det inkonsekvent at mene det modsatte om moderne lovsang.
    ad. 3. Jeg ved intet om gennemstrømningen, og jeg er enig i, at det er ret afgørende at vide, hvor mange, som bliver frelst, der stadig holder ved 20 år efter og tjener Gud, hvor de end er. Og jeg er naturligvis klar over, at du ikke er så begejstret for Warren, og at nogle har faldet over nogle udtalelser, som de mener antyder, at han ikke er evangelisk. Men jeg tøver med at tage det for gode varer. Warren er sydstatsbaptist, og de er da kendt for at være rimeligt konservative. Og jeg har aldrig nogensinde set noget af Warren og Hybels, hvor de går på kompromis med vigtige issues, f.eks. rigtigheden af abort, sex før ægteskabet osv. osv. Så… 😉

  4. René Vester Says:

    2) Hvad jeg skrev, det skrev jeg, så den er ikke længere.
    3) Warrens kirke er så vidt jeg er orienteret en nondenomitionel church. Men det skulle være rigtig nok at hans baggrund er sydstatsbaptist. Jeg kunne dog godt tænke mig at vide hvad Al Mohler (leder hos sydstatsbaptisterne) mener om Rick Warren, jeg tror faktisk jeg vil prøve at finde ud af det.
    Ang. de vigtige issues som du nævner, så er det områder som både muslimer, buddhister og hinduer er enige i. Så at de har de rigtige meninger om disse, gør ikke dem til ægte kristne. Jeg vil dog lægge et indlæg på i morgen som viser noget om hvorhenne eksempelvis RIck Warren viser at han har en forkert forståelse af evangeliet.

  5. Magnus Sørensen Says:

    Lige en historisk kommentar. Så vidt jeg ved at historien om Luther og folkevisemelodi(er) i gudstjenestemusik en myte. Luther lavede iflg. den lutherske musikforsker Robin A. Leaver én sang med en verdslig melodi. Men han ændrede ret hurtigt melodien ´til den, der i dag er kendt (Fra himlen højt…).

  6. René Vester Says:

    Interessant information du kommer med der Magnus. Kunne du vise hvorhenne man kan finde mere information om dette. Det ville være en god ting at have i min samling af “kristne myter”. Dem findes der alligevel en del af.

  7. Jesper Veiby Says:

    @Rene
    Ang. Rick Warren, så kender jeg kun det til ham, som han selv har fortalt i sine to bøger, “Det målrettede liv” og “Den målrettede menighed”, og jeg mener, det er i sidstnævnte, at han fortæller om menighedens tilhørsforhold til sydstatsbaptisterne, som alle bliver bekendt med ved orienteringsmøder forud for medlemsskab, men som man ikke specielt annoncerer i forbindelse med kirkens arrangementer. I betragtning af, at du må have læst hans bøger for at kunne udtale sig så indgående om dem, undrer jeg mig over, du har overset dette.
    @Magnus
    Måske er det ikke korrekt om Luther, men måske så i stedet om andre af de kendte (engelske) salmer, f.eks. fra Wesley og metodisterne, baptister, Frelsens Hær osv.?

  8. Jesper Says:

    Man kan iøvrigt synge “Befal du dine veje” på “Texas Gule Rose”.

    Men til sagen, så er problemet for mig at se ikke tyndbenet lovsang på den ene eller den anden melodi, men at lovsangsledere langt hen ad vejen har overtaget styringen i mange menigheder, og dikterer ikke længere bare form, men også nogen steder indhold.

    Hvad angår Rick W. så er jeg primært bekymret over de sammenfald der er mellem hans metoder og litteratur og så kendt New Age litteratur og tankegang, ikke at det nødvendigvis er tilsigtet fra Rick W’s side, men det er dog ikke mindre bekymrende af den grund.

  9. René Vester Says:

    Til Jesper (ikke Veiby)
    Ang. Rick Warrens inspiration af New Age litteratur og tankegange tror jeg personligt at det er mere tilsigtet end godt er. Men det er kun en mistanke som man ikke kan bygge noget på. Men jeg giver dog fuldstændig ret i at det gør det ret bekymrende. Specielt når mange tager imod hans lære uden at forstå hvad det er for inspirationskilder som ligger bag.
    BTW jeg kendte engang en landevejsridder der kunne synge Jens vejmand på 40 forskellige melodier.

    Til Jesper Veiby
    Der er ikke fuld enighed om hvor Saddleback hører til åbenbart. For mange mener faktisk det er en nondenominational church. Men som jeg skrev før ved jeg godt at han har baggrund i sydstatsbaptisterne. Men om Saddleback tilhører sydstatsbaptisterne eller ej, så ved jeg at Al Mohler ikke har noget særligt positvit at sige om RIck Warren. Jeg vil muligvis poste det en dag. Jeg tror det er et lignende dilemma man har med Lakewood. Joel Osteen har jo også sin baggrund i sydstatsbaptisterne, men det gør ikke Lakewood til en sydstatsbaptistkirke. Der er dog også forskel blandt sydstatsbaptiserne ang. konservatismen. Så den er ikke så nem at vurdere som man kunne ønske.

  10. Georg S. Adamsen Says:

    Jeg vender lige tilbage til Renés oprindelige indlæg. Lovsang er vel lovsang til Gud. Men hvad skal vi ofre Gud i lovsangen? Hvad er det bedste, vi kan ofre til Ham? Det er evangeliet, dvs. læren, den rette lære.

    Evangeliet eller den rette lære skal være indholdet i vores lovprisning. Her er der mange "lovsange", der falder igennem og bliver jeg- eller os-centrerede. Dermed ikke være sagt, at vi ikke kan give udtryk for vores glæde over evangeliet eller dens betydning for os. Det gør Kingo f.eks. ofte.

    Men skal hovedindholdet af salmerne være evangeliet, så kan salmerne også tale til dem, vi i dag med en eufemisme  kalder kirkefremmede. Er det evangeliet, der er Guds kraft til frelse – og det er det som bekendt – vil jeg da heller ikke afvise, at de kan eller kan være med til at tiltrække folk udefra. I al fald dem, der er tynget af dårlig samvittighed og lede ved al den jeg-centrering, vores samfund og vores egen syndighed fylder os med.

    De såkaldte lovsange afspejler sikkert en mere marketingsorienteret tilgang, hvor man vil lokke folk til ved at appellere til deres syndige køds behov. Men en sådan lovsang må jo vokse ud af og være i overensstemmelse med, hvordan man ellers holder gudstjeneste eller hvad det nu er. Ellers ville man jo holde op. I Augustanakirken bruger vi traditionelle salmer og kan (og vil) ikke bruge andet.

    I øvrigt forstår jeg ikke, at man tror, at alle kan lide den stil, man bruger i lovsang. Der skulle vel ikke være tale om, at man er kulturelt snæversynet? Og hvordan forholder det sig til, at man kirken er "almindelig", dvs. uafhængig af tid og sted?

    Det er i øvrigt rigtigt, at der er en stor gennemstrømning. Men der er også tale om, at mange kommer fra andre kirker, som altså bliver tømt. Og hvis en kirke gennemsnitligt har 100 medlemmer, så vil fænomener som Saddleback eller Willow Creek altså tømme rigtig mange kirker. For det er jo ikke alle, der vender tilbage til traditionelle kirker.

  11. Georg S. Adamsen Says:

    Her er en lille artikel om Luther’s brug af verdslig musik: DID LUTHER USE TAVERN MUSIC ?.

    En større undersøgelse er det værk, Magnus henviser til: Amazon.com: Luther’s Liturgical Music : Principles and Implications …. Man kan se noget af bogen via Amazon’s Search inside.

  12. René Vester Says:

    Tak for linket Georg. Det var spændende at læse, og gav et frisk syn på Luther!

Leave a Reply