Forstår vi
….egentlig lignelsen om den fortabte søn, som Jesus fortæller om i Lukasevangeliet kapitel 15? Hvad sker der hvis vi begynder at læse historien, i den sammenhæng den står skrevet i? Hvad sker der hvis vi forsøger, at læse den i lyset af den kultur som Jesus levede i? Jeg blev chokeret over hvor voldsom den lignelse må have været, at høre for dem der hørte Jesus fortælle den. Hvad det er for chok som de måtte have fået dengang, vil jeg komme ind på i podcastet nedenunder.

Denne lignelse viser meget skarpt flere vigtige sider af Guds natur. Hans kærlighed, Hans nåde over os, Hans villighed til at gå meget langt for at nå os. Men den viser også hvem vi er. Den viser to forskellige typer af mennesker, som alligevel har noget tilfælles. Hvordan det fungerer må du selv finde ud af.
Dette er muligvis den mest bibelsk funderede prædiken jeg nogensinde har holdt. Men også en prædiken som har givet mig et langt større billede af Gud. Et billede som jeg glæder mig over, for det er ikke et billede som jeg har dannet selv. Men et billede af Gud som Han beskriver sig selv i Sit ord.

Download den eller hør den online, brænd den på cd eller send den videre til dine venner, hvis du også synes den er værd at høre.

Hvis du har problemer med at downloade den skal du højreklikke på “Download”, og trykke på “Gem destination som”.

Tak i øvrigt til John MacArthur og hans bog “A tale of two sons” som har påvirket en stor del af denne prædiken. http://www.gty.org/products/Books/451161

Share on Facebook

10 Responses to “Lignelsen om den fortabte søn. Ugens podcast fra omvendelse.dk”

  1. Martin Willemoes Hansen Says:

    Fantastisk forkyndelse!!! Det må jeg nok sige Réne Vester, det er rigtigt godt fremført og udlagt 🙂 Må Herren bruge denne forkyndelse stort til Hans Ære!

    I Jesu glæde, kh
    Martin

  2. Carsten Stampe Says:

    Jeg takker Herren for din forkyndelse Rene. Der var nogen ting i netop denne lignelse som jeg ikke fuldt ud havde forstået, men det gør jeg nu…

    Sikken en åbenbaring af Guds nåde og kærlighed. Jeg kommer til at tænke på lignelsen fra Lukas 18:9-14…

    Kærligst i Jesus,

    Carsten

  3. David Jakobsen Says:

    Det er en super prædiken Rene. Tak for at dele Guds ord så trofast.
    Kh
    David

  4. Jakob Says:

    Tak Rene. God bibelundervisning.

    Jakob

  5. Jonathan Says:

    Hej. Mange tak for denne podcast, kan man finde andre et sted, som du også har indtalt? Du fortæller super godt. Jeg har lige et spørgsmål. Jeg fik ikke fat i, hvordan vi ved, at den yngste søn tæsker sin far og slår ham ihjel? Er det en tolkning du laver fordi, at du sammenligner den ældste søn med en farisæer, der slog Jesus ihjel på korset?

    Hilsen Jonathan.

  6. René Vester Says:

    Hej Jonathan
    Tak for det. Jo du har forstået den med farisæerne og den ældste søn. Jeg kunne godt have gjort lidt mere ud af den del.
    Hvis du ønsker at høre mere kan du klikke på emnet podcast under kategorier. Der er flere af dem som jeg har prædiket. Men ellers er en af de lidt nyere at finde her: http://sand.omvendelse.dk/podcast-jesu-brev-til-menigheden-i-efesos-3309.htm
    Som er en serie jeg pt er gået i gang med i den kirke jeg kommer i http://www.kristuskirken.com

  7. Jonathan Says:

    Okay tak. Så jeg går ud fra, at du selv tolker lidt, når du siger den ældste søn slår sin far ihjel, og kan sammenlignes med en farisæer? Jeg er slet ikke uenig, jeg ville bare vide om det er noget man kan slå fast eller ej 🙂

  8. René Vester Says:

    Hej igen Jonathan
    Jo man kan godt konkludere det, ellers ville jeg ikke have sagt det så klart. Men jeg vil godt give dig en ordentlig forklaring på det. Jeg vender lige tilbage i morgen når jeg har mere tid til at give dig et mere udførligt svar.

  9. René Vester Says:

    Hej Jonathan og undskyld at jeg glemte at svare dig her. Jeg kom pludselig i tanke om at jeg manglede at give dig et svar 🙁

    Det er jo ikke noget der står direkte i prædikenteksten. Men som jeg vist også siger i prædiken, så er historiens opbygning i overenstemmelse med en mellemøstlig fortællemåde. Men der mangler en afslutning som altid er i den fortællemådes struktur. Jesus undlader at slutte historien af, og det vidste dem der stod om ham godt, fordi de kendte til denne måde at fortælle på (eller de fleste af dem).

    Så hvad er den slutning som Jesus ikke giver os direkte? Her er det vi kan kigge på hvem Jesus fortalte dette til. En stor del af dem var farisæere. De hørte det, og de hadede at høre det. og de kunne slet ikke forholde sig til det Jesus sagde om faderen her. Han var en dårlig far, med en bizar adfærd. En sådan far ville de skamme sig over.

    Men ikke nok med det, de ville heller ikke bryde sig om at have en Gud der var som denne far. Det er hvad der også står i Johannes 1.11: “Han kom til sit eget, og hans egne tog ikke imod ham.”

    Det var netop folk som farisæerne og saddukæerne (de religiøse præster der ikke troede på skriftens troværdighed og tilstrækkelighed, men var den tids liberalteologer) der ikke ville tage imod Jesus. Selvom de udadtil forsøgte at se ud som om de elskede Gud. Da Gud blev menneske og tog bolig iblandt dem, afviste de Ham, fordi Han ikke var den Gud de ville have. De ville have en anden Gud, en der var skabt i deres billede istedet. Derfor slog de Jesus ihjel, og derfor valgte jeg at afslutte historien på den måde, fordi det fik evangeliet om Gud der blev menneske og tog vor straf på sig, så vi kunne undslippe Guds dom, til at falde i hak med den historier Jesus fortalte her.
    Det er sådan nogenlunde den begrundelse jeg har for den slutning.
    God weekend og undskyld det forsinkede svar.

  10. Ole Madsen Says:

    Mange tak for den undervisning, det var lige noget jeg kunne bruge

Leave a Reply